گذری بر خانواده لابراتوار رسانه، قسمت اول

گذری بر خانواده لابراتوار رسانه، قسمت اول

گذری بر خانواده لابراتوار رسانه، قسمت اول 1350 500 مریم لاله

در قسمت اول زندگی‌نامه لابراتوار رسانه، با دو بخش «فروش» و «مارکتینگ » هم‌کلام شده ایم. به این ترتیب در ادامه، از روزهای آغاز تولد لابراتوار، مراحل شکل‌گیری آن و چالش‌هایی که این دو بخش (فروش و مارکتینگ) تا به امروز با آن‌ها مواجه بوده‌اند صحبت خواهیم کرد.

نکته: برای بهینه سازی زمان مطالعه، حرف های اضافه را کنار گذاشتیم و این گزارش را با فرمت سؤال و جواب ادامه داده ایم.

از این گزارش چه چیزی عاید شما می‌شود؟

هدف ما از تهیه و تدوین این گزارش، آشنایی بیشتر مخاطبان‌مان با روند کار یک آژانس دیجیتال مارکتینگ و چالش‌های پیش روی این نوع شرکت‌‌ها است که به شما کمک می‌کند بتوانید:

راحت‌تر برای شروع یا بهبود فرآیند تبلیغاتی آنلاین برند یا محصولتان تصمیم بگیرید.

در دنیای دیجیتال مارکتینک، افراد متخصص و معتمد را از افراد غیر حرفه‌ای و غیر قابل اطمینان تشخیص دهید.

تخصص و اعتبار شرکتی که به تازگی درآن استخدام شده‌اید (حوزه IT) را ارزیابی کنید.

با کمک توصیه و پیشنهادهای ارائه شده در این گزارش، اشتباهات کسب و کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ را دور بزنید و مسیرهای درست را جایگزین آن‌ها کنید.

 

پارت اول؛ فروش

در پارت اول، سراغ مدیر فروش لابراتوار رسانه رفتیم و داستان را از زبان او شنیدیم.

سلام آقای مدیر فروش، امروز قرار است بخشی از داستان لابراتوار که به شما و بخش فروش مربوط می شود را از زبان خودتان بشنویم.

سلام، خوشحال می شوم کمی از تجربیاتم را در اختیار مشتریان و مخاطبان همیشگی لابراتوار قرار دهم. برویم که داستان لابراتوار را از دوربین من دنبال کنیم.

خیلی هم عالی، پس شروع می کنیم.

من معرفی را به خودتان واگذار کردم و می خواهم که در یک جمله خودتان را معرفی کنید؟

من «میلاد ممتاز»، کارشناس کامپیوتر، کارشناس ارشد مدیریت IT و دانشجوی DBA (دکترای مدیریت کسب و کار)، با ۱۶ سال سابقه کاری مرتبط، مدیر فروش لابراتوار رسانه هستم و مدت سه سال است که از بدو تولد لابراتوار، با این مجموعه همراهی می‌کنم.

 

لابراتوار رسانه

 

خیلی ممنونم. در این مدتی که اینجا حضور داشته اید، چقدر دید شما نسبت به حوزه کاری خودتان و تیمی که به آن اضافه شده اید تغییر کرده است؟

راستش را بخواهید کار لابراتوار با حضور خود من آغاز شد و تنها تفاوتی که می توانم از آن حرف بزنم، رشد و روند صعودی کار ما بوده است.

اگر بخواهید مراحل کار لابراتوار در طول این مدت را به چند سطح تقسیم کنید، شامل چه بخش هایی می شود؟

کار لابراتوار در طول این مدت را به پنج بخش تقسیم می کنم که شامل موارد زیر می شود:

  • مطالعه
  • ساخت نمونه تستی
  • ورود به بازار (با خدمات محدود)
  • توسعه
  • درآمدزایی بیشتر

از اولین روز تا کنون چه رویدادی بیشترین اهمیت را برای شما داشته است؟

قرادادهایی که با شرکت‌های بزرگی مانند دیجی کالا، ولیان دارو، بهستان دارو، گالری جواهرات علاقبند، چند شرکت نفتی بزرگ و … بسته ایم.

خاص ترین تجربه شما در لابراتوار رسانه ، در این مدت چه بوده است؟

تألیف یک کتاب در حوزه دیجیتال مارکتینگ برای لابراتوار رسانه که در حال حاضر زیر چاپ است.

بهترین مشتری هایی که تاکنون با آن ها کار کرده اید، چه کسانی بوده اند؟

همه مشتری های ما پرفکت و عالی هستند اما اگر بخواهم برخی از آن ها را به بقیه برتری دهم، شرکت های بزرگتری که در چند سؤال قبل گفتم را تفکیک می کنم. اما باز هم تأکید من بر این است که تمام مشتری های ما عالی و درجه یک هستند.

اولین و آخرین چیزی که در کار با این تیم شما را به وجد آورده، چه بوده است؟

اگر بگویم تقریباً همه چیز من را به وجد می آورد دروغ نگفته ام، با این وجود آخرین و بیشترین چیزی که من را شگفت زده کرده است، وضعیت عجیب اقتصادی کشور است.

به عنوان یک توصیه (پرهیز) و یک پیشنهاد برای مخاطبان این گزارش، چه چیزی در چنته تان دارید؟

توصیه ای که به مخاطبان لابراتوار رسانه دارم، این است که در دنیای دیجیتال به دنبال خدمات ارزان قیمت نباشند، همان طور که نباید به دنبال خدمات گران قیمت باشند. به جای هزینه، به کیفیت کار توجه کنند و مطابق با نیاز خودشان پا به دنیای دیجیتال بگذارند. تأکید می کنم یا وارد دنیای دیجیتال نشوند و یا اگر وارد شدند، با هزینه معقولانه و از راه درست وارد کار شوند.

و اما پیشنهاد؛ کار در دنیای دیجیتال را سرسری و پیش پا افتاده فرض نکنند و اگر از فضای مجازی اطلاعاتی ندارند، حتماً از یک مشاور کمک بگیرند. کار را باید به دست کاردانش سپرد، پس برای کارهای طراحی (شبکه اجتماعی، فروشگاه، سایت و…) و کارهای مربوط به دنیای دیجیتال، همیشه به دنبال متخصصین خاص این حوزه باشند.

فاحش ترین اشتباه مشتریان شما در لابراتوار رسانه چه بوده است؟

به جای کار با افراد (حقیقی/حقوقی) غیر معتبری که حضور و تداوم آن ها در این کار، ثبات ندارد، با افراد حرفه ای و معتبری کار کنند که می توانند تا مدت ها حامی آن ها باشند.

عجیب ترین یا خنده دار ترین رفتاری که از مشتریان تان دیده اید چه بوده است؟

عجیب ترین ها همان اشتباهات هستند که واقعاً خنده دار نیستند، بیش تر باعث تأسف من می شوند، در این میان عجیب ترین رفتاری که از مشتریان دیده ام و امیدوارم دیگر شاهد آن نباشم این است که مشتری مدت زیادی زمان صرف کرده است و بدون اینکه از اصول و ساختار آن باخبر باشد، تمام اطلاعات سایت را به صورت اشتباه وارد سایت کرده است که باعث می شود متحمل ضرر زیادی بشوند.

 

یک کمپین همه جانبه دیجیتال می‌خوام

اگر می‌خوای کسب و کارت تو اینترنت بترکونه از همینجا شروع کن

 

پارت دوم؛ دیجیتال مارکتینگ

خیلی خب حالا نوبت پارت دوم، یعنی مصاحبه با مدیر بخش کمپین لابراتوار رسانه است. معرفی و آشنایی بیشتر را به خود ایشان واگذار کرده ایم.

سلام آقای مهندس، لطف می کنید خودتان را معرفی کنید؟

سلام، حتماً. من کیوان کریمی پور هستم، کارشناس مهندسی برق از دانشگاه علم و صنعت و کارشناس ارشد MBA-Marketing از دانشگاه تهران. من در جایگاه مدیر کمپین لابراتوار رسانه ، مدت سه ماه است که با این مجموعه همکاری می کنم.

 

لابراتوار رسانه

 

از توضیح کامل شما سپاس گذارم. ممکن است اولین و جالب توجه ترین برداشت تان از عملکرد لابراتور را برای ما بازگو کنید؟

بله حتماً، اگر به شما بگویم که میزان یادگیری من در همین ۳ ماهه اول همکاری مان، با یک سال پیش از آن که هنوز با این مجموعه آشنا نشده بودم، تقریباً برابر بوده است، احتمالاً تعجب می کنید. اما این تجربه، یعنی ما با یک محیط فرا آموزشی رو به رو هستیم که برای توسعه فردی کارکنانش اهمیت ویژه ای قائل است.

فوق العاده است. ممکن است به من بگویید که از روز اول حضورتان در لابراتوار تا کنون، دیدگاه شما به کارتان و تیمی که در آن حضور دارید چقدر تغییر کرده است؟

با اینکه تحصیلات کارشناسی ارشد من در همین حوزه مارکتینگ است و پیش از این در بخش دیجیتال مارکتینگ چند شرکت دیگر هم کار کرده بودم اما تاکنون این اندازه دیدم به دنیای دیجیتال مارکتینگ باز نشده بود. استراتژی هدفمند، برنامه ریزی و رویکرد صحیح و تخصصی لابراتوار رسانه به بحث دیجیتال مارکتینگ، من را به دنیای گسترده ای از این شاخه وارد کرد که به راحتی می توانم بگویم تا قبل از این، به بخش عظیمی از آن وارد نشده بودم.

از توضیح کامل شما متشکرم. از اولین حضورتان در لابراتوار تا به امروز که دغدغه های کاری بسیار زیادی دارید، آیا رویداد یا مورد خاصی بوده است که برای شخص شما اهمیت زیادی داشته باشد؟

در مجموعه ای مانند لابراتوار رسانه، مسلماً موارد زیادی بوده اند که باعث خوشحالی من شوند اما مهم ترین چیزی که در این مجموعه باعث خوشحالی هر روزه من می شود، جو شرکت و کار در کنار افراد متخصص و با انگیزه ای است که به کارشان بسیار علاقه دارند و از هیچ چیز برای اثبات روحیه تیمی خود، کم نمی گذارند.

بهترین تجربه کاری شما در مجموعه لابراتوار رسانه، رویارویی با چه آیتمی بوده است؟

« چالش لابراتوار من »، اتفاق خوبی که از بهمن ماه در حال رخ دادن است. «لابراتوار من» اتفاقی است که تمام کارکنان مجموعه ایرسا را به چالش می کشد و از آن ها می خواهد هر کدام در حوزه تخصصی خودشان و درباره چالش های روز لابراتوار (به عنوان یک آژانس دیجیتال مارکتینگ)، در هر ماه دو مقاله آماده و بر روی وبلاگ لابراتوار رسانه، آپلود کنند.

می خواهم برای ما از اولین و آخرین چیزهایی که در مجموعه و یا در کار تخصصی خودتان، شما را به وجد آورده اند حرف بزنید؟

سؤال بسیار خوبی است، اولین چیزی که باعث شگفت زده شدن من در این مجموعه شد، درست روز اول کاری من اتفاق افتاد. وقتی که مدیر مجموعه، سه ساعت از وقت با ارزش و شلوغ خودش را به آموزش بعضی از نکات ریز و درشت کار، به من اختصاص داد. در واقع من در روز اول کاری خودم در این مجموعه، یک کارگاه آموزشی خصوصی رایگان و در عین حال بسیار پر بار را تجربه کردم.

در لابراتوار که هستید، هیچ پایانی برای به وجد آمدن وجود ندارد، ما هر هفته با فعالیت ها و چالش های جدیدی رو به رو می شویم که پر از تجربه و یادگیری چیزهای تازه هستند.

ممکن است در حوزه کاری خودتان، یک توصیه (پرهیز) و یک پیشنهاد به مخاطبان لابراتوار ارائه کنید؟

اول از توصیه شروع می کنم، اشتباه فاحشی که بین مشتریانمان دیده می شود، استفاده از تنها یک کانال برای تبلیغات است. در صورتی که برای داشتن یک کمپین هدفمند و یکپارچه، لازم است از کانال های مختلف به صورت موازی و با برنامه و استراتژی صحیح تبلیغات انجام شود. به عبارتی در دنیای تبلیغات هم نباید همه تخم مرغ ها را در یک سبد قرار داد.
و اما پیشنهاد، برای تبلیغات از برندینگ شروع کنند و بعد از تکمیل این مرحله، وارد دیجیتال مارکتینگ شوند. با هول کردن و عجله عجله کاری را انجام دادن، آدم به هیچ جا نمی رسد. کار تبلیغات را سر صبر، با یک زمان بندی و استراتژی صحیح پیش ببرند.

از اینکه تجربیات خودتان را در اختیار ما قرار دادید و ما را با روال کار یک آژانس دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا کردید، تشکر می کنم.

امیدوارم این گزارش برای شما مفید بوده باشد. در هفته های بعدی منتظر داستان لابراتوار رسانه از دید بخش های دیگر (طراحی، Developing، مدیریت و …) این مجموعه باشید.

قسمت دوم از این گزارش را که به آشنایی با بخش گرافیک و فرانت اند آژانس دیجیتال مارکتینگ لابراتوار رسانه پرداخته است از لینک زیر بخوانید:

گذری بر خانواده لابراتوار رسانه ؛ قسمت دوم

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

 

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا
بدون دیدگاه
  • از این گزارش هیچ چیز عاید من نشد
    مصاحبه کردید که چه چیز رو ارائه کنید؟؟؟
    هدف تبلیغاتی داشتید ؟؟ میخواستید همکاراتون رو معرفی کنید؟
    آخه این سؤالات کلی چه به درد میخوره؟؟

    • موعود توکلی 2018-07-17 at 4:01 ب.ظ

      سلام دوست عزیز . همانطور که از اسم نوشته پیداست . هدف اصلی ما معرفی تیم لابراتوار رسانه است. قطعا شناخت دقیق تر افراد درون سازمان برای مشتریان و مخاطبان ما به برندینگ برون سازمان کمک خواهد کرد . در ضمن این گونه مصاحبه ها که به آنها مصاحبه درون سازمانی گفته میشه به برندسازی داخلی یا به اصطلاح HR branding کمک خواهد کرد .

Subscribe for free resources and news updates.