۹ شاخص کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ(قسمت اول)

۹ شاخص کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ(قسمت اول)

۹ شاخص کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ(قسمت اول) 1350 500 کیوان کریمی‌پور

شاخص های کلیدی عملکرد در مارکتینگ چیست؟

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) مقادیر قابل اندازه گیری هستند که تیم مارکتینگ اندازه گیری می کند تا میزان تاثیر کمپین را در همه کانال ها نمایش دهد.

دپارتمان مارکتینگ در کانال های مختلفی فعالیت می کند. استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما فعالیت های مختلفی را دربرمی گیرد، از شبکه های اجتماعی گرفته تا ایمیل مارکتینگ و تولید لید. با توجه به کانال های گسترده و مختلفی که دپارتمان مارکتینگ اندازه گیری می کند، این امر مهم است که عملکرد و پیشرفت فعالیت های مارکتینگ به صورت مداوم و با اندازه گیری شاخص های صحیح و مفید، مورد تحقیق قرار گیرد. زمانی که شاخص کلیدی درست را انتخاب کردید، باید در نظر داشته باشید که برای چه کانالی است و چه کسی از این داده ها برای تصمیم گیری استفاده می کند. انواع مختلف شاخص ها برای افراد مختلفی در سازمان اندازه گیری می شوند و نقش های مختلف نیازمند شاخص های متفاوتی هستند. به عنوان مثال مدیرعامل شرکت می خواهد که نمای کلی از کانال ها و شاخص ها را ببیند، در حالی که مدیران میانی نیاز به دقیق تر شدن در شاخص ها و تحلیل دقیق عملکرد به صورت روز به روز هستند.

اهداف مارکتینگ خود را با معیارهای زیر و شاخص های نمونه بسنجید.

شاخص های کلیدی عملکرد(KPI) در دیجیتال مارکتینگ

  1. شاخص منبع ترافیک سایت(Web Traffic Sources Definition)

این شاخص نشان می دهد که بازدیدکنندگان از چه منبع هایی وارد سایت شما می شوند و از هرکدام چقدر و امکان مقایسه منبع های مختلف را در اختیار شما قرار می دهد. ۳ منبع اصلی ترافیک، direct، referral و search هستند. علاوه بر اندازه گیری تعداد بازدید هر منبع، باید تعداد اهداف محقق شده (Goal Completions) توسط بازدیدکنندگان هر هدف نیز باید اندازه گیری شود.

هر منبع ترافیک را می تواند برای بررسی بهتر به چند بخش تقسیم کرد. به عنوان مثال ترافیک referral را می توان به بخش هایی نظیر سوشال، بلاگ و لیست سرویس ها تقسیم کرد. همچنین عملکرد هر منبع می تواند شاخصی برای ارزیابی سلامت سایت شما باشد. به عنوان مثال تعداد بالای ترافیک referral نشان دهنده این است که افراد درباره برند شما صحبت می کنند و شناخته شده هستید.

مفاهیم کلیدی

Direct traffic : بازدیدکنندگانی که مستقیما آدرس سایت شما را در مرورگر خود جستجو می کنند.

Referral traffic : بازدیدکنندگانی که با کلیک روی آدرس سایت شما از سایت دیگری وارد شده اند.

Organic Search traffic : بازدیدکنندگانی که با جستجوی کلمات در موتورهای جستجو(Google، Bing، Yahoo) نام سایت شما را دیده و روی آن کلیک کرده اند.

الزامات موفقیت ترافیک وب

  • سرچ Organic مهمترین منبع سازنده ترافیک برای سایت است. اما صرفا حجم ورودی ارزش چندانی ندارد. نمونه های زیادی موجود است که نشان می دهد که مطلوب بودن ترافیک و نرخ تبدیل به مشتری، هر دو برای بازده و بازگشت سرمایه مهم است.
  • افزایش حجم ترافیک از یک منبع و بهبود تدریجی و مداوم سایر منبع ها
  • افزایش نرخ تبدیل به هدف (Goal conversion rate) برای تمامی منبع ها

چالش ها

بزرگترین چالش این شاخص، ترافیک ورودی از شبکه های اجتماعی است که تشخیص دادن منبع دقیق آن دشوار است. Inbound Link هایی که افراد را به سایت شما می فرستند ممکن است منقضی شده باشند و شما نمی توانید آن ها را تست کنید.

نکات کلیدی

بهترین منبع ترافیک وجود ندارد چراکه کاملا به کسب وکار شما بستگی دارد. در اینجا چند نکته کلیدی گفته شده است:

  • برای افزایش ترافیک سایت، شما باید سایت را آنالیز کنید تا کلمات و عبارت هایی را پیدا کنید که افراد جستجو می کنند ولی از آن خبر نداشته اید. شناسایی این عبارت های جدید به شما این امکان را می دهد که محتوای جدید را با توجه به آن تولید کنید و سئو خود را بهبود دهید.
  • محتوایی تولید کنید که موضوع را هدف قرار دهد نه کلمه کلیدی را.

  1. شاخص نرخ کلیک (Click Through Rate)

این شاخص نشان می دهد که چند درصد افرادی که لینک سایت شما را می بینند، روی آن کلیک می کنند. بدیهی است که این شاخص ارتباط معناداری با رتبه شما در موتورهای جستجو دارد. شاخص نرخ کلیک مشخص می کند که لینک شما در دید افراد واقعی چقدر مفید و موثر است.

یک کمپین همه جانبه دیجیتال می‌خوام

اگر می‌خوای کسب و کارت تو اینترنت بترکونه از همینجا شروع کن

 

فرمول:

(تعداد افرادی که روی لینک سایت کلیک می کنند) / (تعداد افرادی که لینک سایت را در صفحه نتایج موتور جستجو می بینند)

مثال: ۷٫۵ درصد

مخاطب: مدیر مارکتینگ

  1. میانگین زمان حضور در صفحه (Average Time on Page)

میانگین زمان حضور بازدیدکنندگان روی صفحات سایت خود را اندازه گیری کنید. این شاخص دید خوبی از کیفیت محتوا به شما می دهد و مشخص می کند که آیا مخاطب با دیدن محتوای شما به هدفش رسیده است یا خیر. میانگین کم می تواند نشان دهنده نامربوط بودن یا کم کیفیت بودن محتوای شما باشد.

فرمول: (تعداد کل بازدیدکننده ها) / (مدت زمانی که بازدیدکننده ۱ روی سایت بوده است + مدت زمانی که بازدیدکننده ۲ روی سایت بوده است + …)

مثال: ۵ دقیقه

مخاطب: مدیر مارکتینگ

  1. نرخ پرش(Bounce Rate)

تعداد بازدیدکنندگانی که به سایت شما می رسند و بعد از دیدن تنها یک صفحه از سایت شما خارج می شوند را اندازه گیری کنید. اندازه گیری این شاخص به شما کمک می کند تا سودمندی و کیفیت محتوای خود را بسنجید و برای بهبود آن تلاش کنید.

فرمول: ۱۰۰ * (تعداد کل بازدیدکنندگان) / (تعداد بازدیدکنندگانی که بعد از دیدن یک صفحه سایت شما خارج می شوند)

مثال: ۱۸ درصد bounce rate

مخاطب: مدیر مارکتینگ

  1. عملکرد کلمات کلیدی

این شاخص رتبه کلمات کلیدی را اندازه گیری می کند و هدف آن سنجیدن تاثیرگذاری تلاش شما برای سئو و بالا بردن سرچ ارگانیک است. رنکینگ کلمه های کلیدی اطلاعات بسیار ارزشمندی دربردارد و به بهبود رنک کلی کمک زیادی می کند.

نتایج سنجیدن این شاخص و تحلیل آن:

  • بهبود رنک برای هر کلمه کلیدی یا گروه کلمات
  • بهبود نرخ کلیک (CTR)
  • بهبود نرخ رسیدن به هدف (Goal Completion) برای بازدیدکنندگان از سرچ ارگانیک

نکات

  • آپدیت، آپدیت و آپدیت! یک لیست کلمات کلیدی ثابت بسیار خطرناک است و شما را به کلی از اطلاعات و محصولات جدید غافل می کند.
  • سرچ ارگانیک خود را به طور مداوم رصد کنید تا مطمئن شوید که کلمات کلیدی که انتخاب کرده اید و برای رنک گرفتن در آن ها تلاش می کنید، ترافیک مطلوبی را برای شما به ارمغان آورده است.

قسمت دوم این مقاله را در اینجا بخوانید.

برای گرفتن اطلاعات بیش تر و اندازه گیری این شاخص ها در خبرنامه عضو شوید.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا
۴ دیدگاه
  • على عباداللهى 2018-05-16 at 11:03 ق.ظ

    سلام آقاى کریمى پور، تشکر میکنم از مطلب خوبتون. استفاده کردم. یه سوال داشتم، اینکه چرا impression در وبمستر با kwfinder متفاوت است؟

  • کیوان کریمی پور 2018-05-16 at 4:16 ب.ظ

    سلام جناب عباداللهی، خیلی خوشحال شدم ازینکه این مطلب مفید واقع شده براتون
    ایمپرشن در Kwfinder تعداد سرچ اون کلمه رو نشون میده در حالی که ایمپرشن در Google webmaster تعداد باری رو میگه که لینک شما در نتایج اومده. در وبمستر میانگین پوزیشن اون بارهایی که در نتایج بودید رو هم می تونید ببینید و CTR اون رو هم دارید.

  • رسانه امین 2019-07-04 at 9:05 ق.ظ

    مطلب بسیار زیبایی بود مرسی از زحماتی که میکشید با تشکر سایتتون رو بوکمارک کردم که هر روز بهش سر بزنم و از مطالبتون استفاده کنم

    • مینا صفری 2019-07-08 at 9:18 ق.ظ

      ممنون از حسن توجه و لطفتون، باعث افتخاره که مطالب
      مفید واقع شده و خوشحال میشیم همچنان ما رو از نظراتتون باخبر کنید

Subscribe for free resources and news updates.