ساخت برند خود (قسمت دوم)

ساخت برند خود

ساخت برند خود (قسمت دوم)

ساخت برند خود (قسمت دوم) 907 552 میلاد ممتاز

برند سازی و تقویت برند نیازمند یک درک و آگاهی از عواملی است که در ساخت یک برند و اثرگذاری آن در ذهن مخاطب نقش مؤثری دارند. قسمت دوم از مطلب « ساخت برند خود » را می خوانید که در آن با اهمیت ویژگی های بصری و شعار در یک برند آشنا می شوید. برای درک بهتر، پیشنهاد می کنیم قسمت اول این مطلب را هم مطالعه کنید.

۴٫ ویژگی های بصری

برند سازی و ویژگی های بصری

برای ایجاد یک برند قدرتمند در هر کسب و کار، نیاز به ایجاد یک تصویر کسب و کار قوی در ذهن مخاطب دارید که مشتریان بالقوه یا مصرف کنندگان، برای ارزیابی انتظارات خود از شرکت، از آن استفاده می کنند. در هر استراتژی بازاریابی یک لحظه بسیار مهم وجود دارد که هدف آن جلب توجه مشتریان به محصول است و شما از طریق تصویر و برند شرکت خود به این هدف خواهید رسید، از این رو، ایجاد یک تصویر قوی در ذهن مشتریان اهمیت فوق العاده ای دارد.

یک تصویر و ذهنیت مثبت، اولین تصوری است که باید در ذهن مشتریان خود ایجاد کنید. این کار به شما کمک می کند که مطمئن شوید اولین گزینه در لیست برندهای مشتریان خود هستید و این یعنی برند سازی .

اغلب افراد تصور می کنند که برای ایجاد تصویر قدرتمند و گرفتن نتیجه بهتر در برند سازی یک کسب و کار، همه چیز در لوگو خلاصه شده است اما لوگو تنها بخشی از این تصویر است. در صورتی که این درست نیست. با این حال، لوگو باید بتواند ماهیت کسب و کار شما را در سطوح ابتدایی خود جذب و منعکس کند. برای طراحی یک لوگوی خوب باید فاکتورهای زیادی را شامل رنگ، شلوغی لوگو، شعار، قابلیت به خاطر سپردن آن و غیره در نظر بگیرید.

هدف شما در برند سازی ، ایجاد تصویری است که بر مشتریان تأثیر عاطفی داشته باشد. نه به این معنا که با یک تصویر یا شعار احساسی، باعث خنده یا گریه مردم شوید؛ بلکه تمام فاکتورها و پارامترهایی که در طراحی مد نظر قرارمی گیرند، باید تأثیرگذار باشند و وعده هایی که شما می خواهید عملی کنید را هم نشان دهند. در طراحی لوگو نباید از عکس استفاده شود، مگر اینکه کوچک باشد و باعث شلوغی طرح نشود. تأثیر رنگ ها را در طراحی لوگو دست کم نگیرید، لوگوی شما باید دارای یک ترکیب رنگی عاقلانه باشد. تأثیر رنگ بر حاظه مشتریان به این صورت است که وقتی مشتری رنگی مشابه رنگ برند شما را می بیند، نا خودآگاه آن ها را به هم ربط می دهد. در واقع باعث تحریک حواس فرد و ارسال سیگنال های پیامی، بدون نیاز به آغاز یک الگوی ارتباطاتی می شود.

هرچند انتخاب رنگ به اندازه تعیین دقیق دستورالعمل ها و دیدگاه هایی که برای شرکت دارید، دشوار نیست اما حالا که با اهمیت تأثیر رنگ در استراتژی برند آشنا شده اید، چالش بزرگ بعدی شما انتخاب رنگ است. بعد از انتخاب رنگ، لازم است در تمام محصولات و موارد تبلیغاتی کسب و کارتان از آن استفاده کنید.

هر کدام از رنگ ها، در سراسر دنیا دارای معانی و مفاهیم مشترکی هستند که ما در اینجا، مفاهیم جهانی رنگ های اصلی را مطرح کرده ایم:

آبی

رنگ آبی، به طور کلی، رنگی خوبی است که احساس اعتماد، مسئولیت و امنیت را به افراد منتقل می کند. به همین دلیل به طور معمول در برند سازی و صنعت کسب و کار، زیاد از آن استفاده می شود. از آنجایی که رنگ آبی با آسمان و دریا ارتباط دارد، نه تنها حس خوشایندی را در چشم مخاطب ایجاد می کند بلکه تأثیری فراتر از این دارد، در واقع مثل یک بطری نوشابه انرژی زا، سراسر وجود مخاطب را سرشار از انرژی مثبت می کند. در نهایت این رنگ، درمیان کارکنان یک مؤسسه ایجاد حس اعتماد می کند.

قرمز

یکی دیگر از رنگ های مورد استفاده در برندهای مختلف، رنگ قرمز است. رنگ قرمز به سرعت احساسات افراد را تحریک می کند، از این رو تمام توجهات را به سمت خود جلب می کند که باعث ایجاد احساس تکاپو و انرژی می شود. این رنگ توسط کسب و کارهایی که می خواهند احساسات و پاسخ سریع مشتریان بالقوه را تحریک کنند، استفاده می شود. دلیل اینکه فست فودهای زنجیره ای معمولاً از رنگ قرمز استفاده می کنند، این است که حس غذایی گرم، سریع و خوشمزه را منتقل می کند.

سبز

رنگ سبز از لحاظ روانشناسی رنگ ها، به بهداشت و امنیت اشاره دارد. اما با توجه به اینکه شدت سایه آن چقدر باشد، می تواند معانی متفاوتی داشته باشد. مثلاً سبز کم رنگ، حس آرام بخش و سبز تیره، ثروت و اعتبار را به مخاطب منتقل می کنند.

زرد

رنگ زرد که همان رنگ خورشد هم هست، برای انتقال پیامی مثبت از خوش بینی و گرما استفاده می شود. زرد هم در شدت سایه های مختلف، دارای معانی مختلفی است که همه آن ها ریشه در تولید انرژی مثبت مربوط دارند. رنگ زرد روشن به طور خاصی چشم مخاطبان را به خودش جذب می کند. پس می توانید از رنگ زرد برای نمایش چیزی استفاده کنید که به جلب توجه مردم نیاز دارد. یادتان باشد که اولین گام در فرایند خرید، جلب توجه مردم است.

سیاه

رنگ سیاه به شخصیت جسور، قدرتمند و پیچیده اشاره دارد. بنابراین، از این رنگ بیشتر برای محصولات گران قیمت یا ابزارهای پیشرفته استفاده می شود.

سفید

همانطور که رنگ سفید، همیشه سادگی و خلوص را نشان می دهد و از آنجایی که هر شی سفید دارای سطح مشخصی از روشنایی است، استفاده از این رنگ در نشانه ها مناسب است. قرار گرفتن رنگ سیاه در کنار رنگ سفید، به شما کمک می کند که یک تصویر حرفه ای و قدرتمند به دست آورید. این رنگ بهتر است با محصولات مرتبط با مراقبت های بهداشتی و سلامت استفاده شود.

برای اینکه بتوانید کمپین های تبلیغاتی مؤثرتری داشته باشید، لازم است از تمامی نکات ذکر شده در مطالب بالا به اضافه نکاتی که در مطلب « روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندینگ » گفته شده است، در استراتژی برند خود استفاده کنید.

در هنگام طراحی لوگو و انتخاب رنگ ها هم باید مخاطبان خود را نظر بگیرید. در یک نگاه حرفه ای تر، برای  مخاطبان سالخورده باید از رنگ های روشن و خنک تر را استفاده کنید، این در حالی است که کودکان از رنگ های اولیه و تُند لذت می برند. برای طراحی لوگو هرگز از طرح های شلوغ استفاده نکنید، چرا که ممکن است آزار دهنده و از لحاظ درک کردن دشوار باشد. بهتر است سایت های رقیب را جستجو کنید و بررسی کنید که هیچ شرکت دیگری با نام مشابه با لوگوی شما وجود نداشته باشد. مطمئن شوید که طرح لوگوی شما، کپی یا مشابه طرح دیگری نباشد. طراحی تصادفی لوگو مشابه یک لوگوی دیگر، ممکن است به شکایت شرکت دیگر و تشکیل یک پرونده حقوقی منجر شود. بسته بندی هم از آن چیزهایی است که در ذهن مشتری حک می شود. رنگ بسته بندی، و هر طرحی که در بسته بندی خود استفاده می کنید و… اهمیت زیادی دارند.

 

می‌خوام تبدیل به یه برند معروف بشم

ما فرمول شهرت و محبوبیت رو در اختیار داریم.

 

۵٫ شعارها و تأثیر آن ها بر برند سازی

شعارها و تأثیر آن ها بر برند سازی

هر شکلی از برنامه برند سازی تجاری باید شامل ایجاد یک شعار باشد. این یکی از عناصر اساسی در ساختن مبارزات یک برند خوب است. شعار معمولا شامل یک جمله یا عبارت کوتاه است که برای تقویت برند استفاده می شود. در حقیقت، بسیاری از کسب و کارهای بزرگ، زمانی، شعارهای بازاریابی بسیار موفقی را ایجاد کرده اند که توسط مصرف کنندگان به همان اندازه نام آنها به رسمیت شناخته شده است.

هدف اصلی شعارها، عمدتاً افزایش و بالابردن نام و یا ارائه خلاصه ای از اهداف و وعده های یک برند است. کلمات و عبارات ساده می توانند راه هایی طولانی را برای برند شما طی کنند. هدف اصلی این است که توجه مشتری را جلب و مشتریان را نسبت به شرکت خود و کاری که انجام می دهید علاقه مند کنید.

  1. یک شعار خوب، شعاری است که در ذهن ها بماند. از آنجایی که هدف از شعار این است که به افزایش یادآوری برند و انگیزه خرید در مخاطب کمک کند، ابتدا باید بتواند توجه آنها را جلب کند و برای یک دوره معین در حافظه آنها بنشیند. استقرار قدرت یک عامل ضروری در برند سازی و صنعت کسب و کار است، بنابراین شما باید چیزی بسازید که زمان خرید، در ذهن مصرف کنندگان باقی بماند.
  2. شعار خوب تصاویری در ذهن مصرف کننده، تصویر سازی می کند. اکثر مردم بعد از شنید ن هر چیزی، در ذهن خود یک تصویر ترسیم می کنند. از این طریق، می توانید الگوهای بصری مشتریان را با استفاده از شعار تغییر دهید. به عنوان مثال، شما می توانید در ساخت شعارتان به نوعی از شکل و مفاهیم دخیل در لوگویتان استفاده کنید تا به این طریق ارتباطی محکم تر بین لوگو و شعارتان ایجاد کنید.
  3. یک شعار خوب مردم را به عمل وا می دارد. در واقع به صورت ایجاد ذهنیتی جدید در مصرف کننده، کمک خواهد کرد که در هنگام خرید تصمیم به خریداری آن محصول بگیرد.
  4. شعار خوب مزایای محصول را برجسته می کند. این کار با تلاش برای ایجاد یک امتیاز ویژه برای کالا اتفاق می افتد، که با تأکید بر مزایای استفاده از محصولات یا خدمات شرکت همراه است.

شعار خود را طوری طراحی کنید که به راحتی در ذهن مشتری تکرار شود. ذهن فقط  صداها را ضبط می کند و نه حروفی که گفته می شوند. صداها توسط ذهن قابل فهم هستند چراکه از طریق فرآیندی به نام فرایند شناخت درک می شوند.

اما چه صداهایی به یکدیگر مرتبط هستند؟ رایج ترین صداهای مرتبط شامل: قافیه ها، کلمات هم وزن، تکرارها، کلمات واژگون و ایهام ها هستند. واژه هایی که قافیه می شوند، کلماتی هستند که توسط یکدیگر تحریک می شوند و به آسانی قابل یادآوری هستند. کلمات هم وزن کلماتی هستند که باید با یک حرف آغاز و یا پایان شوند. بهتر است که یک فرهنگ لغت بخرید و لیستی از کلماتی که با یک حرف خاص شروع می شوند را پیدا کنید. علاوه براین می توانید با امتحان کردن لغات مختلف هم، این ریتم را به وجود آورید.

واژه هایی که مدام در یک شعار تکرار می شوند باعث تحریکاتی می شوند که در نهایت منجر به تحریک بخش حافظه در مغز و یادآوری آن برند در ذهن مشتری می شوند. استفاده از ایهام نیز، می تواند مسبب ارتعاشاتی در ذهن مشتری شود. پس استفاده از این تکنیک ها را در برند سازی و استراتژی کسب و کار خود فراموش نکنید.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

 

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.