انقلاب جاوا اسکریپت ( معرفی و کاربرد ) | بخش اول

انقلاب جاوا اسکریپت چیست؟

انقلاب جاوا اسکریپت ( معرفی و کاربرد ) | بخش اول

انقلاب جاوا اسکریپت ( معرفی و کاربرد ) | بخش اول 1350 500 میثم رسولی

جاوا اسکریپت ( JavaScript ) مهمترین زبان برنامه نویسی روی کره زمینه. زبانی که اوایل بچه بازی به حساب می اومد، حالا گسترده ترین زبان برنامه نویسی در تاریخ محسوب میشه. تقریبا هرکسی با یه کامپیوتر و یا یک تلفن همراه، تمام وسایل لازم برای اجرا و حتی ساخت برنامه های JavaScript رو در اختیار داره. تمام چیزی که احتیاج دارید؛ یک Browser و یک Text Editor. در این مطلب قراره زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت رو به شما معرفی کنیم. همراه ما باشید.

JavaScript حتی به دنیای سخت افزار هم پا گذاشته. پروژه هایی مثل Arduino، Tessel، Es-prunio و NodeBots نوید این رو میدن که در آینده نزدیک JavaScript می تونه به عنوان زبان رایج سیستم های سخت افزاری و رباتیک باشه.

ساخت یک برنامه به زبان JavaScript به سادگی ویرایش یک فایل متنی و باز کردن اون در یک مرورگره. خبری از هیچ محیط پیچیده ای برای دانلود و نصب نیست و نیازی هم به یادگیری IDE های پیچیده نیست. خود JavaScript هم برای یادگیری ساده است. Syntax های اولیه جاوا اسکریپت برای هر برنامه نویسی که قبلا با یکی از زبان های خانواده ی C کار کرده باشه به شدت آشناست و به جرأت میشه گفت برای شروع برنامه نویسی ، هیچ زبان دیگری به اندازه JavaScript ساده نیست. شاید همین سادگی منجر شده بود که این زبان یک جورایی بچه بازی به حساب بیاد. اوایل از JavaScript فقط برای افکت های UI در مرورگر استفاده می شد؛ ولی الان اوضاع تغییر کرده.

برای یک مدت طولانی، راهی برای ذخیره دیتا با JavaScript وجود نداشت.  اگر می خواستید دیتا رو ذخیره کنید، مجبور بودید یک فرم رو به وب سرور سابمیت کنید و صبر می کنید تا صفحه ریفرش بشه. این موضوع، یک مانع آزاردهنده در مسیر ساخت وب اپلیکیشن های داینامیک بود. اگرچه در سال ۲۰۰۰، مایکروسافت در IE شروع به پشتیبانی از تکنولوژی Ajax کرد، خیلی زود بسیاری از مرورگرهای دیگر پشتیبانی از آبجکت XMLHttpRequest رو اضافه کردند.

بعد از ارائه Gmail که با استفاده از Ajax یک انقلاب عظیم در طراحی وب اپلیکشن ها ایجاد کرده بود، برنامه نویسان تقریبا هر نوع اپلیکیشنی از مجموعه آفیس تحت وب بگیر، تا API هایی مثل Facebook’s JavaScript SDK و حتی بازی های کامپیوتری ویدئویی رو ساختند.

همه اینها قانون Atwood را اثبات می کنه: “هر اپلیکیشنی که بتونه با JavaScript نوشته شه، در نهایت با JavaScript نوشته می شه.”

 

تاریخچه جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت در سال ۱۹۹۵ توسط برندن اریک (Brendan Eich) در شرکت Netscape ساخته شد و برای اولین بار در مرورگر Netscape 2 قرار داده شد. قرار بود اسم این زبان LiveScript باشه؛ ولی اون زمان، Java که محصول شرکت Sun بود، بسیار محبوب و ترند بود و شرکت Sun و Netscape طی یک قراردادی با هم توافق کردن که اسم این زبان از LiveScript به Javascript تغییر کنه تا بتونه روی موج محبوبیت فراگیر Java سوار بشه و برای خودش اسمی دست و پا کنه. البته خیلیا امروز با این موافقن که واقعا این ایده، ایده درستی نبوده و موجب کج فهمی های زیادی شده.

 

تفاوت Java و JavaScript

 

انقلاب Javascript چیست؟

 

این دو زبان هیچ کاری با هم ندارن. اگر تازه وارد دنیای برنامه نویسی شدین، امکان داره چیزایی بین این دو زبان رو شبیه به هم ببینین، ولی این صرفا به این خاطره که syntax هر دوشون شبیه زبان C هست. پس جاوا اسکریپت ، جاوا نیست. ورژن لایت جاوا هم نیست. بر پایه جاوا هم نیست و حتی اگر چیزی از جاوا بدونین یا ندونید واقعا مهم نیست.

 

مایکروسافت در رقابت با JavaScript

مایکروسافت مثل همیشه برای اینکه عقب نمونه، یک چیزی شبیه به جاوا اسکریپت رو برای IE درست کرد. البته اسمش رو نمی تونستن جاوا اسکریپت بذارن و به همین خاطر اسمش رو گذاشتن Jscript. چیزی که منجر به ایجاد تفاوت در مرورگرهای مختلف می شد. خدا رو شکر Netscape یک نسخه از زبان رو به ECMA ارائه داد تا یک نسخه استاندارد و مستقل از جاوا اسکریپت ساخته بشه. نسخه استاندارد این زبان ECMAScript نام گرفت و برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ منتشر شد.

اگه دقیق تر بگیم، اسم شناسنامه ای جاوا اسکریپت، ECMAScript هست ولی از اونجایی که همه JavaScript صداش می کردن، این نام بین همه برنامه نویس ها بیشتر مرسوم شد و استفاده میشه. ECMAScript نسخه های مختلفی رو ارائه داد. نسخه ۳ اون در سال ۱۹۹۹ منتشر شد و بعد نسخه ۵ در سال ۲۰۰۹ ارائه شد. نسخه ۴ هیچ وقت منتشر نشد. با شروع کار روی نسخه ۴ گروهی معتقد بودند که جاوااسکریپت به چیزهایی نیاز داره تا تبدیل به یک زبان قوی‌تر برای تولید اپلیکیشن‌هایی با سایز بزرگ بشه. قابلیت های زیادی برای رسیدن به این هدف معرفی شد. در عین حال عده ای بر این باور بودن که حجم این تغییرات بسیار زیاد و این کار نشدنیه. عدم توافق روی این موضوع و پیچیدگی زیادی که بعضی از قابلیت‌های مطرح شده داشتند باعث شد انتشار نسخه ۴ مدّت‌ها به تاخیر بیفته. برخلاف قابلیت‌های بسیار جالبی که در این نسخه معرّفی شده بود، مرورگرها از اون پشتیبانی نکردند. بعضی از این قابلیت ها عبارت بودند از: Classes، Interfaces، Namespaces، Packages،  Optional type annotationsو … .

در این قسمت با تاریخچه و شکل گیری جاوا اسکریپت ، به عنوان یکی از ابزارهای طراحی سایت آشنا شدید. این ابزار در طراحی UI و طراحی خلاقانه سایت کاربرد زیادی داره. برای آشنایی با ساختار این زبان در قسمت‌ آینده همراه ما باشید. بخش دوم را از اینجا بخوانید.

 

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

 

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.